درمان درد دیسک کمر

درمان درد دیسک کمر برای کاهش علائم به موارد مختلف مانند تشخیص پزشک و میزان و شدت آسیب دیدگی بستگی دارد.

درصورتی که درد دیسک کمر خیلی شدید نباشد به گونه ای که شما را از انجام  فعالیت روزانه باز ندارد، می‌توانید بعد از مشورت با یک متخصص از داروهای مسکن و  درمانهای خانگی برای کاهش درد و بهبود دیسک کمر استفاده کنید.

اما در صورتی که درد کمر شما شدید باشد لازم است به متخصص مراجعه کنید تا بهترین درمان را برای شما انجام دهد برای کاهش علائم و درمان دیسک کمر پزشک شما ممکن است از روشهای درمانی مانند تزریق اوزون و کورتون برای کاهش سریعتر علائم استفاده کند سپس یک برنامه فیزیوتراپی یا ورزشی برای بهبودی شما ارائه ‌دهد..

درد دیسک کمر چگونه است؟

در موارد خیلی شدیدتر، فتق دیسک کمر فرد  دردی فلج کننده خواهد داشت به گونه ای که فرد از انجام کوچک ترین حرکتی باز می ماند و در این موارد فرد از بیماران از اصطلاح خشک شدن بدن استفاده می کنند.

درمان درد دیسک کمر

معمولا این عارضه درد دیسک کمر طی چند روز تا چند هفته بهبود پیدا می کند. معمولا درمانی که برای بیشتر بیماران در نظر گرفته می‌ شود، غیر جراحی است. درمان غیر جراحی برای بیشتر افراد  شامل موارد زیر است

حتما بخوانید:   درمان کمردرد مزمن بدون جراحی

استراحت کردن

بهتر است برای کاهش درد و بهبودی یک تا دو روز استراحت کنید زیرا استراحت کردن به تسکین کمردرد و پا درد کمک می‌ کند. بعد از استراحت برای شروع فعالیتهای روزانه بهتر است به این موارد توجه داشته باشید

-بهتر است تا مدتی در طول روز استراحت داشته باشید و از نشستن طولانی مدت خودداری کنید.

– تا مدتی تمام فعالیت‌های خود را به آرامی و کنترل شده انجام دهید، مخصوصا در صورتی که به جلو خم می‌ شوید یا  وسیله‌ ای را بلند می‌ کنید.

-از انجام فعالیت‌هایی که باعث بروز درد می شود خودداری کنید.

– برای کاهش درد می توانید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید.

فیزیوتراپی

پزشک برای بهبود دیسک کمر برای شما چندین جلسه فیزیوتراپی تجویز می کند با انجام ورزشها و تمرینات خاصی که برای شما در این جلسات در نظر گرفته می شود عضلات کمر و شکم تقویت می شود.

تزریق استروئید اپیدورال

تزریق داروهای  کورتیزون در اطراف اعصاب به کاهش التهاب و درد دیسک کمر کمک می‌ کند. معمولا این روش درمانی را زمانی پزشک برای شما تجویز می کند که روش غیر تهاجمی دیگر موثر نبوده باشد.

درمان با کایروپراکتیک

انجام کایروپراکتیک برای دیسک کمر به منظور کاهش درد و تسریع در بهبودی عملکرد است. کایروپراکتیک دیسک کمر بیشتر برپایه  درمان دستی و انواع دستگاههای استوار است که در بهبودی این عارضه بسیار کمک کننده است.

افراد زیادی هستند ترجیح می دهند به جای روش‌ های تهاجمی مانند جراحی، از روشهای درمانی دیگر مانند  کایروپراکتیک برای درمان دیسک کمر خود استفاده کنند.

در این روش درمانی در مرحله ی اول پزشک برای تشخیص دقیق از شما می خواهد سی تی اسکن، ام آر آی و… انجام دهید سپس بعد از بررسی برای نحوه ی درمان شما تصمیم می گیرد. در این روش درمانی پزشک با انجام بررسی لازم، نه تنها به بهبودی بخش آسیب دیده کمک می کند بلکه کل ناحیه ستون فقرات را بررسی کرده و تمرینات ورزش‌ های لازم را توصیه می‌ کند

حتما بخوانید:   کایروپراکتیک و پارگی دیسک کمر
انجام جراحی

در  موارد ی که دیسک کمر  شدید باشد و روشهای غیر تهاجمی موثر نباشد متخصص برای برداشتن دیسک و کاهش فشار روی اعصاب ناحیه مورد روش جراحی را به شما پیشنهاد می دهد. جراحی معمولاً آخرین روش درمانی است و تنها زمانی برای یک فرد توصیه می شود که سایر گزینه های درمانی موثر نباشد.

البته همان گونه که در بالا اشاره شد توجه به بهترین گزینه درمانی برای بیرون زدگی دیسک کمر به میزان درد و شدت بیماری آنها بستگی دارد.

مزایای درمان دیسک کمر با کایروپراکتیک

کاهش و تسکین درد:

• انجام چندین جلسه کایروپراکتیک به کاهش درد مرتبط با فتق دیسک کمر کمک می کند. زیرا انجام کایروپراکتیک موجب تنظیم مجدد ستون فقرات و کاهش فشار روی دیسک آسیب دیده خواهد شد.

همچنین مراقبت های کایروپراکتیک علاوه بر اینکه موجب کاهش التهاب و بهبود تحرک می شود در کاهش درد هم بسیار کمک کننده است .

بهبود تحرک وعملکرد:

• همانگونه که در بالا گفته شد فتق دیسک کمر می تواند باعث مشکلاتی مانند ضعف، بی حسی و گز گز شود. مراقبت های کایروپراکتیک می تواند با کاهش فشار روی اعصاب و سایر ساختارهای ناحیه به بهبود عملکرد وتحرک فرد  کمک کند، که همین امر موجب کاهش علائم خواهد بود.

کایروپراکتیک درمان غیر تهاجمی: روش درمانی کایروپراکتیک یک گزینه درمانی غیر تهاجمی محسوب می شود  که نیازی به  جراحی یا دارو ندارد.

حتما بخوانید:   درمان های انحراف ستون فقرات

درمان قطعی دیسک کمر

لازم است بدانید که درمان قطعی برای  دیسک کمر وجود ندارد. البته درمان دیسک کمر در سالهای اخیر  پیشرفت های خوبی داشته است . به طوری که امروزه بیش از  ۸۰% از کمر دردها با درمانهای بدون جراحی بهبود پیدا می کند . و تنها بیست درصد موارد بیماران نیاز به جراحی پیدا می کنند.

چگونه از بروز دیسک کمر جلوگیری کنیم

بیشتر موارد علت‌ های  ابتلا به دیسک کمر به‌ جز کهولت سن برای بیشتر افراد  قابل کنترل است شما می توانید با اصلاح سبک زندگی از بروز این عارضه  تا حد زیادی جلوگیری کنید. در اینجا به برخی از موارد ی که از بروز دیسک کمر جلوگیری می کند اشاره شده است.

• ورزش کردن  یکی از موارد ی است که به  تقویت عضلات کمر کمک می کند. انجام  تمرینات منظم ورزشی موجب تقویت ماهیچه های اصلی بدن می شود و قطعا بدن ورزیده در معرض آسیب‌ ها ی ناشی از حوادث و اسپاسم عضلانی کمتری قرار می گیرد.

• در هنگام خواب سعی کنید  بر روی شکم نخوابید و تا حد ممکن  به پهلو بخوابید.

•  همیشه از کفش های  مناسب استفاده کنید . و تا حد امکان از پوشیدن کفشهای پاشنه بلند جلوگیری کنید، به‌ خصوص اگر شما دچار  دیسک کمر خفیف هستید.

• وزن تان متعادل داشته باشید و از اضافه وزن بپرهیزید.

•  لازم است از از ایستادن یا نشستن طولانی پرهیز کنید . به عنوان مثال اگر با کامپیوتر کار می‌ کنید یا راننده هستید سعی کنید هر دو ساعت چند قدم راه بروید یا تغییر وضعیت بدهید.

•  سعی کنید از بلند کردن وسایل سنگین با بیش پنج کیلوگرم پرهیز کنید. اگر مجبور به بلند کردن اجسام سنگین هستید به درستی این کار را انجام دهید.