تنگی کانال نخاعی کمر

تنگی کانال نخاعی کمر یکی از مشکلات ستون فقرات محسوب می شود که به دلیل دیسک گردن و یا دیسک کمر ممکن است اتفاق بیفتد. از مهمترین علائم این بیماری می توان به  گردن درد، کمردرد، سیاتیک و همچنین دردی که با ایستادن بیشتر می شود و با تکیه دادن این درد کاهش می یابد.

تنگی کانال نخاعی کمر چگونه اتفاق می افتد

تنگی کانال نخاعی زمانی اتفاق می افتد فاصله‌ ی بین مهره‌ ای در مهره‌ های پایین کمر در حالت تنگی قرار بگیرد. در این حالت نخاع تحت فشار قرار خواهد گرفت فرد احساس می‌ کند. اعصاب محیطی در این ناحیه تحت تاثیر قرار می‌ گیرد که باعث بروز  علائم مختلفی در افراد می شود.

تنگی کانال کمر در بیشتر مواقع به دلیل دیسک کمر ایجاد می شود که نیاز است فرد توسط دکتر ارتوپد و دکتر مغز و اعصاب مورد بررسی قرار بگیرد.

تنگی کانال نخاع  چه علائمی دارد؟

تنگی کانال نخاعی مانند سایر بیماری‌ ها دارای برخی  علائم خاص است که این علائم  به پزشک در تشخیص و درمان بیماری کمک می‌ کند. این نکته را در نظر داشته باشید که این بیماری با سرعت کم پیش می‌ رود و برای بروز مشکل  به مدت زمانی زیادی  نیاز دارد. به همین دلیل در ابتدای ابتلا به این  نوع عارضه ممکن است  بیمار هیچ گونه علائمی نداشته باشد. به عبارت دیگر علائم بیماری با گذشت  زمان ایجاد می شود و به مرور بدتر می‌ شود. به برخی از این علائم شامل موارد زیر است

– احساس درد در قسمت پایین کمر که این درد  گاهی اوقات به صورت درد مبهم یا احساس سوزش در قسمت پایین کمر بروز می کند  این درد گاهی بهبود و دوباره تشدید می شود.

-درد سیاتیک، این نوع درد معمولا از باسن شروع و تا پایین ساق پا کشیده می شود .

حتما بخوانید:   درمان اسپاسم ستون فقرات

-فرد احساس سنگینی در پاهای خود دارد ، که ممکن است به صورت گرفتگی در یک یا هر دو پا ظاهر شود.

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در ساق پا –احساس

– دردی که به ویژه در هنگام ایستادن طولانی مدت، یا پیاده روی در سراشیبی بدتر می شود

– هنگام خم شدن و یا نشستن  درد کاهش می یابد.

-در موارد شدید ممکن است فرد  کنترل مثانه یا روده خود را از دست بدهد.

دلایل  بروز تنگی کانال نخاع

تنگی کانال نخاعی ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. گاهی  ممکن است این عارضه به صورت ناگهانی برای فرد اتفاق بیفتد. در موارد دیگر ممکن  است این  تنگی کانال به تدریج و به مرور زمان اتفاق بیفتد. بروز تنگی کانال نخاع ممکن است به دلیل زیر اتفاق بیفتد

• بعضی بیماریها مانند آرتریت ممکن است به مرور زمان منجر به تنگی کانال نخاع کمر شود.
  • پارگی دیسک کمر نیز از موارد دیگری است که می تواند عامل بروز تنگی کانال نخاع باشد
  • آسیب دیدگی  نخاع و یا نواحی اطراف آن منجر به التهاب می شود که این امر موجب تنگی نخاعی می شود

همچنین در برخی مواردی ممکن است در غشای نزدیک به نخاع تومورهای سرطانی و غیر سرطانی ایجاد شود . در این صورت م تومور به نخاع فشار وارد می کند و باعث تنگی کانال نخاع می شود

نحوه تشخیص تنگی کانال نخاعی

فردی که دچار تنگی کانال نخاعی کمر یا گردن است، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کند . پزشک پس از معاینه دقیق  ستون فقرات برای  تشخیص درست بیماری از بیمار در خواست ام آر ای می کند

ام آر ای یکی از روش تشخیص برای هر ضایعه‌ ای در ستون فقرات به ویژه دیسک کمر، تنگی کانال و وجود تومور می باشد. در صورت تشخیص وجود تنگی کانال نخاعی این تنگی در ام ار ای به صورت خفیف، متوسط و شدید گزارش می شود. که هر کدام روشهای درمانی متفاوتی دارند.

حتما بخوانید:   درمان سیاتیک کمر با کایروپراکتیک

روشهای درمانی تنگی کانال نخاعی

رفع علائم و درمان تنگی کانال نخاعی از موارد خفیف تا  پیشرفته روش درمانی مختلفی وجود دارد وجود دارد. معمولا دکتر در موارد خفیف تا متوسط، از روشهای درمانی مانند فیزیوتراپی، حرکات و تمرینات ورزشی دارو درمانی استفاده می کند که به بهبودی بیماری و از بین رفتن علائم ظاهری تنگی کانال نخاعی کمک می کند.

اما در موارد شدید معمولا با انجام  جراحی های غیر تهاجمی موجب  گشاد کردن مجرای داخلی کانال و بهبود این عارضه می شود. البته در موارد شدیدتر ممکن است جراح  یک یا چند مهره با پروتزهای مصنوعی جایگزین کند.

دارو درمانی

به دلیل این که این عارضه با درد همراه است، پزشک شما ممکن است برای کنترل و کاهش درد مسکن و داروهایی برای شما تجویز کند. برخی از داروهایی که برای کاهش درد این عارضه معمولا مورد استفاده قرار می‌ گیرند داروهای ضد التهاب و استروییدی هستند  در برخی مواقع ممکن است حتی از داروهایی تزریقی کورتیکوستروئیدها برای کاهش درد و بی‌ حسی مورد استفاده قرار بگیرد.

فیزیوتراپی، آب درمانی، ورزش درمانی

فیزیوتراپی و ورزش درمانی از روشهای درمانی هستند که در موارد خفیف تا متوسط برای کاهش درد و بهبودی تجویز می شود . زیرا در صورت تقویت عضلات کمر و گردن علائم این بیماری به طور قابل توجهی کاهش می یابد. البته  آب درمانی یا ورزش در آب نیز در بهبودی این عارضه بسیار مفید هستند.

جراحی

در صورتی که روش‌ های غیر تهاجمی در بهبودی فرد  موثر نباشد . پزشک از روش‌ های تهاجمی برای درمان استفاده می کند. درمان تنگی کانال نخاعی با روش‌ های جراحی متفاوتی انجام می‌ گیرد. در حقیقت این روش‌ ها با فیکس کردن مهره‌ ها موجب کاهش علائم و همچنین درمان این عارضه در افراد مبتلا می شود.

حتما بخوانید:   آرتروز کمر و ستون فقرات

درمان‌ های جایگزین برای تنگی کانال نخاعی

درمان کایروپراکتیک

•  متخصص  کایروپراکتیک با درمان دستی و تنظیم ستون فقرات، به بهبود این عارضه کمک می کند. همچنین دکتر کایروپراکتیک با اعمال کشش و تکنیک های خاص فضای بین مهره را افزایش می دهد که همین امر باعث کاهش فشار بر اعصاب آسیب دیده می شود.

بیشتر افرادی که از روش  درمانی کایروپراکتیک استفاده کرده اند از این روش درمانی راضی بوده اند . تحقیقات نشان داده است که درمان کایروپراکتیک، از غیر جراحی موثر برای بهبود و درمان درد حاد کمر و از جمله تنگی کانال نخاع محسوب می شود..

طب سوزنی

در این روش درمانی پزشک با تحریک مکان‌ های خاصی بر روی پوست با انواع تکنیک‌ ها به کاهش درد کمک می کند ،برای این کار پزشک از سوزن‌ های نازک، محکم و فلزی استفاده می‌ کند. تحقیقات نشان داده است که درد پایین کمر، یکی از نواحی است که  با طب سوزنی در بیشتر افراد بهبود یافته است.

افراد در معرض خطر ابتلا به تنگی کانال نخاع

هر فردی به هر دلیلی  ممکن است دچار آسیب دیدگی  شود که منجر به تنگی کانال نخاع شود . عوامل مختلفی موجب می شود فرد در معرض  خطر ابتلا به تنگی کانال نخاعی قرار بگیرد .

به عنوان مثال بلند کردن نادرست  اشیا خطر آسیب به ناحیه گردن یا کمر را افزایش می دهد که می تواند منجر به تنگی کانال نخاع شود.