درمان اسپاسم ستون فقرات

درمان اسپاسم  ستون فقرات بهتر هست علت سفت شدن عضلات اطراف ستون فقرات را شناسایی و سپس درمان را شروع کنید. چون زیرا ممکن هست این گرفتگی عضلات به خاطر بیماری ها زمینه ای( فتق دیسک ، انحراف ستون فقرات و…) باشد یا اینکه به خاطر فعالیت سنگین( کشیده شدن عضلات به خاطر برداشتن اجسام سنگین یا چرخیدن به یک سمت به صورت یک دفعه و..) باشد. معمولا اسپاسم در ستون فقرات در منزل درمان می شود.

اسپاسم ستون فقرات

اسپاسم عضلانی در ستون فقرات  شما می تواند از یک ناراحتی و سفتی جزئی تا یک درد شدید  و سفت شدن عضلات که از حرکات طبیعی کمر جلوگیری می کند، متغیر باشد.

ممکن است نیاز باشد  که از فعالیت خاصی اجتناب کنید، یا می تواند نشان دهنده  یک مشکل اساسی و جدی تری در ستون فقرات شما باشد.

گرفتگی در ناحیه ستون فقرات، منقبض شدن ناگهانی و غیر ارادی عضلات است که می تواند درد ناشی از اسپاسم شدت متفاوتی داشته باشد و همچنین می تواند  مانند سفتی به شکل گره یا گرفتگی باشد که معمولا چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد. اگر چه علائم ممکن است عود کنند، اما معمولا کوتاه مدت است و بعد از دو الی چهار هفته رفع می شود.

علت اسپاسم ستون فقرات

دلیل مشخص برای ایجاد گرفتگی در  ناحیه ستون فقرات وجود ندارد عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد اسپاسم در ستون فقرات بشود مثلا هنگامی که برای بلند کردن اجسام سنگین یا فشار دادن به خود در تمرینات یا ورزش‌ های با ضربه زیاد تلاش می‌ کنید این فشار به کمر، به‌ ویژه ستون فقرات کمری، فشار وارد می‌ کند.

حتما بخوانید:   آب درمانی دیسک کمر

همین امر موجب گرفتگی  عضلانی خواهد شد  به خصوص اگر به اندازه کافی آب نمی نوشید یا سطوح پایین پتاسیم و کلسیم در جریان خون خود دارید. سفت شدن عضلات پا و ضعیف شدن عضلات شکم و پا نیز ممکن است باعث اسپاسم عضلات کمر شود. رایج ترین علت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-بلند کردن اجسام سنگین

-بیش از حد فعالیت داشتن (ورزش های سنگین)

-نشستن و ایستادن به مدت طولانی

-داشتن وضعیت بدنی نامناسب

-داشتن استرس و اضطراب

بیمار های زمینه ای در اسپاسم ستون فقرات

بیماری های  زمینه ای درمان نشده  هم ممکن است باعث اسپاسم شما شود. برای یافتن علت این عارضه  لازم است  به یک پزشک باتجربه مراجعه کنید. اگر شرایطی دارید که ممکن است باعث گرفتگی  عضلات کمر شما شود، به متخصص بگویید. علل زمینه ای عبارتند از:

• آرتریت، به ویژه آرتروز، آرتریت روماتوئید، یا آرتریت در گردن یا پا
  • مشکلاتی در انحنای ستون فقرات
  • فتق دیسک
  • تنگی کانال نخاعی
  • آبسه اپیدورال ( بیماری عفونی ستون فقرات و نخاع)
  • سنگ کلیه یا عفونت کلیه
  • سنگ کیسه صفرا
  • تومور ستون فقرات

درمان اسپاسم ستون فقرات با کایروپراکتیک

• پزشک کایروپراکتیک معمولا تاریخچه بیماریهای شما رو می پرسند حتما اگر بیماری زمینه ای دارید به پزشک خود بگوید زیرا برخی از بیماری های زمینه باعث ایجاد اسپاسم در ستون فقرات می شوند.

•  دکتر کایروپراکتیک در ابتدا معاینه می کند و میزان اسپاسم ستون فقرات را بررسی می کنند. اگر آزمایشات یا تصویر برداری دارید بررسی می کنند. بعد از تشخیص علت اسپاسم در ستون فقرات یک برنامه درمانی برای شما در نظر می گیرد.
حتما بخوانید:   ورزش های کایروپراکتیک

• کایروپراکتیک با انجام تکنیک ها مختلف باعث تقویت در عضلات  می شود که منجر می شود  گرفتگی یا اسپاسم در ناحیه ایجاد شده در ستون فقرات را رفع کند که منجر به کاهش درد و علائم فرد می شود

مراقبت های که در منزل باید انجام بدهید

سرما و گرما :

در درمان این عارضه در ناحیه  ستون فقرات گرم یا سرد درمانی می تواند بسیار موثر باشد. برای اسپاسم ستون فقرات ، یک کیسه یخ را به مدت 15 تا 20 دقیقه هر بار چند بار در روز روی ماهیچه قرار دهید.

یک پد گرم کننده روی ناحیه نیز ممکن است هر بار 15 تا 20 دقیقه موثر باشد این به این دلیل است که در حالی که گرما برای درد مفید است، ممکن است التهاب را بدتر کند. یخ التهاب را آرام می کند.

سایر گزینه های گرما شامل حمام گرم، دوش آب گرم، یا وان آب گرم در صورت دسترسی به هر کدام از این موارد همگی می توانند به آرامش عضلات شما کمک کنند.

دارو :

در صورت تجویز دارو ( مسکن یا ژل های جهت کاهش درد و رفع اسپاسم ) به شما تجویز شده در روز چند بار مصرف کنید.

تمرین :

پزشک برای هر فرد نرمش های در نظر می گیرد حتما در منزل انجام بدید. زیر ورزش باعث تقویت عضلات شما می شود.

قرار دادن وضعیت بدنی :

در حین درمان از برداشتن اجسام سنگین ، خم شدن، ایستادن و نشستن طولانی، بدن را در یک  موقعیت به مدت طولانی  اجتناب کنید.

آب :

کمبود آب بدن می‌ تواند باعث گرفتگی عضلات شود، یا آن  را بدتر کند. بهتر هست در حین درمان آب فراوان استفاده کنید.

حتما بخوانید:   درمان سیاتیک کمر با کایروپراکتیک

جلوگیری از اسپاسم ستون فقرات

این روش های پیشگیری می تواند به جلوگیری از عود اسپاسم کمک کند

ورزش:

انجام ورزش در روز  باعث می شود عضلات شما تقویت شود و همچنین جریان خون را بهتر کند. که این باعث می شود اسپاسم در ستون فقرات کاهش پیدا کند. به این نکته توجه کنید قبل  از ورزش عضلات را گرم کنید بعد ورزش  عضلات را سرد کنید.

قرار دادن بدن در وضعیت مناسب :

برای اینکه دچار گرفتگی عضلات در ستون فقرات نشوید  ستون فقرات را در حالت استاندارد قرار بدهید به عنوان مثال

از نشستن و ایستادن به مدت طولانی خود داری کنید درحین نشستن و ایستادن ستون فقرات را استاندارد نگهدارید.

برای برداشتن اجسام سنگین خم نشوید بنشینید