آرتروز کمر و ستون فقرات

آرتروز کمر و ستون فقرات در سن بالا شایع تر هست اما می تواند در هر سنی بروز کند. آرتروز کمر  وضعیتی است که در آن غضروف ستون فقرات آسیب می بیند.

ستون فقرات  شما شامل چندین مهره است که روی هم قرار گرفته اند. بین این مهره‌ ها غضروفی وجود دارد که به‌ عنوان نوعی «بالشتک» عمل می‌ کند، به طوری که مهره‌ ها روی هم نمی‌ لغزند.

اگر این غضروف کاهش یابد یا حتی به طور کامل ناپدید شود، مهره ها می توانند به آرامی روی یکدیگر حرکت کنند. این باعث ایجاد مشکل بیشتر در حرکت و درد در کمر شما می شود.

علائم آرتروز در پشت

بارز ترین علامت آرتروز در ستون فقرات کمر ، شروع درد است. این درد را در ناحیه کمر زمانی احساس می‌ کنید که بعد از مدت‌ ها بی‌ حرکتی دوباره شروع به حرکت می‌ کنید، مثلاً وقتی صبح از خواب بیدار می‌ شوید یا بعد از یک پرواز طولانی یا جلسه.

این مشکل اغلب با سفتی اولیه همراه است که عمدتاً در قسمت پایین کمر احساس می کنید. با ورزش کافی می توان از درد و سفتی جلوگیری کرد. با این حال، ورزش بیش از حد نیز می تواند باعث افزایش درد در مورد آرتروز در ناحیه کمر شود.

یکی دیگر از پیامدهای آرتروز در ستون فقرات کمر این است که برآمدگی های استخوانی در مهره ها ایجاد می شود. این برآمدگی باعث باریک شدن کانال نخاعی می شود و اعصابی را که در آنجا جریان دارند فشرده می کند. در نتیجه درد در ناحیه کمر بروز می کند، اما درد در باسن و پاها نیز احساس می کنید. به این حالت تنگی کمر می گویند.

حتما بخوانید:   درمان کمردرد مزمن بدون جراحی

هنگامی که آرتروز در ستون فقرات کمر پیشرفته‌ تر باشد، می‌ تواند منجر به التهاب در عضلات و تاندون‌های کمر نیز شود. علاوه بر این،  می تواند به غضروف آسیب بزند که همین امر باعث می شود به مفاصل فشار وارد شود.

علل آرتروز در پشت

همیشه مشخص نیست که آرتروز در ستون فقرات کمر چگونه ایجاد می شود. اغلب سال ها ساییدگی و پارگی غضروف بین مهره ها وجود داشته است، اما درد بعداً ایجاد می شود. عوامل متعددی وجود دارد که خطر ابتلا به آرتروز در ستون فقرات کمر را افزایش می دهد:

• بالا رفتن سن
  • ژنتیک و وراثت
  • آسیب مفصل
  • آسیب عصبی
  • داشتن اضافه وزن
  • داشتن فعالیت های سنگین
  • کفش هایی که مناسب نیستند
  • پاهای ضربدری یا پرانتزی
  • ورزش بیش از حد سخت
  • اختلاف طول پا

عوارض عدم درمان

آرتروز درمان نشده ستون فقرات کمر می تواند مشکلات جدی داشته باشد و تاثیر منفی بر سلامت و تندرستی داشته باشد مانند:

بدتر شدن درد :

درد مداوم همراه با آرتروز ستون فقرات کمر ممکن است بدتر شود و شدیدتر شود.

تحرک محدود:

تحرک محدود( چرخاندن بدن یا خم شدن بدن )می تواند منجر به پیشرفت بیماری بشود.

مشکلات سلامت روان :

درد مزمن و تحرک محدود می تواند تاثیر منفی بر سلامت روان داشته باشد.

درد کمر آرتروز چه احساسی دارد؟

آرتروز ستون فقرات کمر بر رباط ها و غضروف بین مفاصل  تشکیل دهنده ستون فقرات تأثیر می گذارد.

این بیماری  با افزایش سن بدتر می شود. با افزایش سن، غضروفی که مفاصل  را می پوشاند می تواند از بین برود.

حتما بخوانید:   کایروپراکتیک و دیسک کمر در کرج

همچنین، دیسک های پشت شما که عمدتاً از آب تشکیل شده‌ اند، می‌ توانند با افزایش سن آب موجود در دیسک ها از بین برود  و باعث باریک شدن دیسک‌ ها و فشار بر مفاصل  شوند.

بیشتر افراد از سفتی یا درد دردناک یا کوبنده شکایت دارند و اغلب، اگر درگیری عصبی وجود داشته باشد، ممکن است درد به عنوان درد سوزشی توصیف شود.

در بیشتر مواقع درد اغلب از قسمت پایین کمر شروع می‌ شود، اما می‌ تواند به سمت باسن یا حتی در صورت درگیر شدن عصب به سمت پا حرکت کند.

درمان غیر جراحی آرتروز ستون فقرات کمر

در درمان غیر جراحی آرتروز کمر معمولا پزشک سعی می کنه بیماری رو مدیریت کند که این درمان ها شامل موارد زیر است

• دارو: معمولا پزشک داروهای جهت کاهش التهاب و درد تجویز می کنند.

• فیزیوتراپی: معمولا پزشک چند جلسه برای شما فیزیوتراپی تجویز می کند.

• کایروپراکتیک : برای تنظیم ستون فقرات شما را به یک پزشک کایروپراکتیک معرفی می کند.

درمان آرتروز کمر با کایروپراکتیک

• متخصص کایروپراکتیک از تنظیمات دستی و سایر درمان‌ ها مانند تحریک الکتریکی یا اولتراسوند برای کاهش درد و التهاب استفاده می‌کند و همچنین دامنه حرکت و انعطاف‌ پذیری را بهبود می‌ بخشد.

همچنین ممکن است تغییرات سبک زندگی مانند اصلاح رژیم غذایی یا رژیم های ورزشی را برای بهبود بیشتر وضعیت شما در طول زمان پیشنهاد کنند. مواردی که در حین درمان باید در منزل و زندگی روزمره انجام بدید:

-استفاده از کمپرس سرد و گرم

حتما بخوانید:   دکتر کایروپراکتیک در کرج

-تمریناتی که پزشک به شما می دهد.

-از نشستن و ایستادن به مدت طولانی خود داری کنید

-حتما برای خوابیدن از تشک سفت استفاده کنید.

-از سرویس بهداشتی فرنگی استفاده کنید.

-در صورت داشتن وزن بالا حتما کاهش وزن داشته باشید

-از یک کفش مناسب استفاده کنید