دیسک کمر

دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر یکی از شایع ترین  درد در ناحیه کمر هست. می توان گفت 80درصد افراد در جهان دچار کمردرد در دوره زندگی خود میشوند که بیشترین علت آن دیسک کمر می باشد. ستون فقرات کمر دارای 5مهره می باشد که یکی از اجزائی آن دیسک هست .دیسک یک ماده ژلی  و نرم هست که بین مهره ها قرار دارد

دیسک کمر باعث میشود انعطاف ستون فقرات بیشتر شود و از آسیب دیدگی در برابر ضربات جلوگیری میکند.

علت دیسک کمر

بیماری دیسک به دلیل تغییر در ساختار دیسک نرمال ایجاد می شود. بیشتر اوقات، بیماری دیسک در نتیجه افزایش سن و شکسته شدن طبیعی دیسک رخ می دهد.  علت درد در دیسک کمر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرسودگی دیسک(بیماری دژنراتیو)

بیماری دژنراتیوزمانی رخ میدهد که دیسک ها در ستون فقرات دچار فرسودگی می شود. معمولا این بیماری در سن بالا  دیده می شود.

از علائم آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بی حسی و گز گز شدن

در هنگام نشستن یا بلند شدن یا خم شدن برای برداشتن اجسام  احساس درد بیشتر در ناحیه کمر خواهید داشت.

-استراحت کردن یا راه رفتن باعث تسکین درد می شود

-دردهای دوره ای داشتن و درد گاهی اوقات ناتوان کننده می شود.

فتق دیسک کمر

یکی از رایج ترین علت درد در دیسک کمر می توان فتق دیسک کمر باشد که گاهی اوقات سرخوردگی دیسک یا پارگی دیسک هم گفته می شود .

در فتق دیسک کمر همان طور که گفتیم دیسک یک ماده نرم و ژلی می باشد که اگر این ماده نرم از ستون فقرات خارج بشود ممکن است به عصب فشار وارد کند و باعث درد در ناحیه کمر بشود.

حتما بخوانید:   درمان های انحراف ستون فقرات

علت ایجاد فتق دیسک  می توان به خاطر بالارفتن سن ،مشاغل سخت، نشستن یا ایستادن طولانی ، افزایش وزن و یا آسیب دیدگی اشاره کرد. از علائم آن می توان پا درد و کمر درد و بی حسی و گزگزی در اندام کمر و پا ، ضعف در عضلات کمر می باشد.

برجستگی دیسک کمر

معمولا برجستگی دیسک را با فتق دیسک اشتباه می گیرند. در فتق دیسک مایع ژله پاره شده از قسمت خود خارج شده در برجستگی دیسک اطراف دیسک برجسته شده است برجستگی ها معمولا در پشت دیسک یا اطراف آن بروز می کند و به عصب فشار وارد می کند باعث درد ناحیه کمر می شود. البته برجستگی دیسک می تواند منجر به فتق دیسک بشود از علائم آن می توان به مواردی چون سوزش، مشکل راه رفتن ،احساس سنگینی و ضعف در عضلات، بی حسی و گزگزی و درد در ناحیه کمر و باسن و پاها داشته باشید.

نحوه تشخیص علت دیسک کمر

معمولا متخصص اول سابقه بیماری های شما رو بررسی می کند و گاهی اوقات خانواده شما رو هم بررسی می کند. سپس نواحی که احساس درد دارید را معاینه می کند. سپس برحسب علائم و درد برای شما یک سری آزمایشات در نظر بگیرد مثل:

تصویر برداری اشعه ایکس : جهت بررسی بافت داخلی و استخوان ها و اندام شما می باشد.

تصویر برداری ام را ای: جهت بررسی عصب و تاندون ها و قسمت های جزئی اندام ها می باشد

البته برای بعضی افراد  اسکن توموگرافی کامپیوتری  و یا نوار عصب و عضله درخواست می کند.

حتما بخوانید:   کایروپراکتیک و دیسک کمر در کرج

راه های درمان برای دیسک کمر

• دارو ها  :  معمولا پزشک  دارو جهت کاهش درد یا ترمیم آسیب دیدگی یا مکمل جهت تقویت عضلات  تجویز می کند

• آب درمانی:   جهت کاهش درد یا کاهش التهاب در درمان دیسک  خیلی کمک می کند.

• ورزش کردن : جهت تقویت عضلات دیسک  بهتر هست ورزش کنیم

• فیزیوتراپی : برای کاهش درد یا بهبود دیسک  پزشک چند جلسه برای شما فیزیوتراپی تجویز کنند.

• کایروپراکتیک : معمولا جهت ترمیم دیسک پزشک چند جلسه برنامه درمانی کایروپراکتیک قرار می دهد.

• جراحی: اگر درمان با موارد بالا موفقیت آمیز نباشد پزشک برای شما  جراحی رو توصیه می کند.

درمان دیسک کمر با کایروپراکتیک

متخصص کایروپراکتیک با معاینه ستون فقرات و علائم و نتایج آزمایشات علت درد در دیسک کمر را تشخیص می دهد سپس برحسب علت درد برای افراد یک برنامه درمانی جهت بهبود درد در نظر می گیرد. در این برنامه موارد زیر رفع می شود :

رفع سفتی در عضلات

بالا رفتن تحرک و عملکرد  در ستون فقرات و دیسک

رفع گزگزی یا بی حسی در اندام

کاهش درد و التهاب

افزایش جریان خون در ستون فقرات

در نهایت برگشت سلامت دیسک

مراقبت های که در حین درمان کایروپراکتیک باید رعایت کنید

1. چند ماه اول درمان با کایروپراکتیک سعی کنید از خم شدن یا نشستن و یا ایستادن طولانی اجتناب کنید.
  2. هرگز روی زمین ننشینید همیشه از صندلی و یا از مبل سفت استفاده کنید .
  3. هرگز روی زمین نخوابید سعی کنید روی تخت یا روی تشک سفت بخوابید.
  4. از توالت ایرانی حتی برای یکبار هم استفاده نکنید. از توالت فرنگی استفاده کنید.
  5. برای برداشتن اجسام سخت معمولا زانو ها را خم کنید.
  6. سعی کنید رانندگی طولانی نداشته باشید. بهتر هست 30 دقیقه رانندگی کنید سپس بایستید 5 دقیقه راه برید.
  7.  مهمترین اجزائی دیسک را آب تشکیل می دهد. بهتر هست روزی 10 لیوان آب بخورید.
حتما بخوانید:   درمان پارگی دیسک کمر

مراقبت های  در خانه حین درمان کایروپراکتیک

• در حین درمان با کایروپراکتیک ممکن است درد جا به جا شود یا حتی بیشتر بشود پس نگران نباشید حتما به درمانگرتان اطلاع بدید.

• در حین درمان حتما از کیسه گرم و سرد حتما استفاده کنید زیرا در کاهش درد کمک می کند.

• در حین درمان تمریناتی که پزشک گفته در روز چند بار تکرار کنید.

• درصورتی که برای شما آب درمانی تجویز شده حتما جلسه های آب درمانی را بروید.

• در حین درمان صبور باشید  و درمان خود را به اتمام برسانید.