درمان دیسک گردن

Cervical Disc

درمان دیسک گردن بیشتر به شدت علائم و علت بروز آن  بستگی دارد. در صورتی که علائم دیسک گردن شما شدید نباشد ، پزشک در بیشتر مواقع برای بهبودی  شما مصرف داروهای ضد التهابی، آرام بخش ‌و همین طور فیزیوتراپی را توصیه می کند البته برای کاهش درد و بهبودی ممکن است  تمرینات کششی و تقویتی در ناحیه گردن ، ماساژ و استفاده از کمپرس گرما و سرد را نیز پیشنهاد دهد.

اما در صورتی که علائم دیسک گردن شما  شدیدتر باشد وبا دارو و فیزیوتراپی نتیجه نگیرید ، پزشک شما ممکن است از روشهای  درمانی  پیشرفته تری مانند داروهای تزریقی کمک بگیرد و در آخر ممکن است روش جراحی را پیشنهاد دهد.

علائم دیسک گردن

دیسک گردن ممکن است در برخی افراد بدون علائم باشد  اما در برخی دیگر فرد با علائم و نشانه‌های مواجه می شود. علائم شایع دیسک گردن شامل موارد زیر است

• درد گردن: یکی از علائم شایع‌ دیسک گردن درد گردن است که ممکن است به صورت مداوم بروز کند.

• درد در ناحیه شانه و بازو: دیسک گردن موجب  درد و تورم در ناحیه شانه و بازو می شود که این درد در یک طرف بدن بیشتر است.

• احساس تنگی نفس: دیسک گردن در برخی موارد ممکن است به عصبی که  به ریه ها متصل است  فشار وارد می کند که این امر موجب تنگی نفس و دشواری در تنفس می شود.

•  اختلال حرکتی و حسی در دستها و پاها: دیسک گردن در برخی موارد  ممکن است بر روی عصب‌ هایی که به دستها و پاها متصل است  فشار وارد کند  که همین امر موجب  باعث اختلال در حرکت و حس دستها و پاها می‌ شود.
حتما بخوانید:   درمان سریع دیسک گردن

• احساس سرگیجه و سردرگمی: دیسک گردن می‌ تواند موجب سرگیجه و احساس سردرگمی به دلیل تأثیر بر روی اعصاب گردن شود.

البته به این نکته توجه داشته باشید  که علائم دیسک گردن ممکن است با علائم  بیماریهای دیگر تداخل داشته باشد. بنابراین لازم است برای تشخیص درست و بهترین روش درمانی  به متخصص  دیسک و ستون فقرات مراجعه کنید.

دلیل بروز  دیسک گردن چیست؟

یکی از مهمترین دلایل دیسک گردن کهولت و افزایش سن در افراد است. به طور کلی  با افزایش سن توده‌ های استخوانی در افراد کاهش می‌ یابند و همین امر موجب می شود بر  روی دیسک‌ ها فشار بیشتری  وارد ‌شود و باعث مشکلات مختلفی در افراد می شود دلایل بروز دیسک گردن بیشتر شامل موارد زیر است

-تخریب دیسک با افزایش سن : با افزایش سن، دیسک به طور طبیعی انعطاف پذیری و دوام کمتری پیدا می‌ کند. و به همین دلیل  ترک و پارگی در دیسک بیشتر  میشود.

-وارد شدن ضربه : وارد شدن ضربه مستقیم به ستون فقرات موجب پارگی یا فتق دیسک خواهد شد . یکی از دلایل مهم دیسک‌ های گردن در سن جوانی ضربه ناگهانی و ایجاد  فشار بیش‌ از‌ حد به دیسک‌ ها به دلیل فعالیت‌ های ورزشی ،حوادث رانندگی است.

روشهای درمان دیسک گردن

دارو درمانی

همان گونه که در بالا اشاره شد در صورتی که دیسک گردن خفیف باشد با روش دارو درمانی می توان درد های دیسک گردن را تا حد زیادی کاهش داد و از بروز مشکلات دیگر در این عارضه پیشگیری کرد

اغلب افراد برای کاهش درد از دارو های مثل بروفن، ناپروکسین برای کاهش درد استفاده می کنند اما در برخی موارد لازم از داروهای خاص برای افراد تحت نظر پزشک و با دوز مشخص استفاده شود.

حتما بخوانید:   متخصص کایروپراکتیک در کرج

جلسات فیزیوتراپی

فیزیوتراپی بعد از دارو درمانی برای کاهش درد و بهبودی بیماری تجویز خواهد شد. در این روش فیزیوتراپیست از روشها و دستگاههای مختلف برای بهبودی فرد استفاده می کند که می تواند با کاهش  درد موجب بهبود بیماری شود .

استفاده از دارو های تزریقی

علاوه بر روشهای  گفته شده در صورت تشخیص پزشک برای کاهش التهاب در بین مهره ها پزشک از تزریق کوتیزون استفاده می کند

تجویز کمربند های طبی

ممکن است پزشک شما برای قرار دادن وضعیت ستون مهره ها در موقعیت مناسب استفاده از کمربند طبی را توصیه کند که این کار موجب کاهش درد در ناحیه گردن خواهد شد.

درمان دیسک گردن با کایروپراکتیک

یکی  دیگر از روش های درمانی برای دیسک گردن، کایروپراکتیک می باشد. به طور کلی می توان گفت که این روش درمانی ، یک روش مکمل یا جایگزین همراه با  روش های درمانی دیگر محسوب می شود

در کایروپراکتیک پزشک شما به کمک دست و دستگاهها ، به ناحیه مورد نظر فشار وارد می کند تا این عارضه رفع شود. وجود عارضه های عضلانی، استخوانی و ستون فقرات به کمک این روش درمان می شود

تعداد جلسات کایروپراکتیک

تعداد جلسات درمانی  با کایروپراکتیک با توجه به مشکل شما توسط پزشک تعیین می شود. اما به طور معمول این جلسات بین  10 تا 25 جلسه است . در طول درمان به دستورات پزشک خود دقت نمایید تا بهبودی حاصل شود.

نحوه درمان با کایروپراکتیک

• متخصص کایروپراکتیک برای اینکه بتواند بهترین درمان را برای شما  انجام دهد، در مورد سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی و آزمایشات لازم را بررسی می کند. پزشک کایروپراکتیک همچنین ممکن است در صورت نیاز ام آر آی یا سایر انواع عکس برداری به منظور تشخیص بهتر تجویز کند
حتما بخوانید:   درمان فتق دیسک کمر با کایروپراکتیک

دکتر کایروپراکتیک، برای درمان از تکنیک‌ های کم فشار برای کاهش علائم دردناک ستون فقرات در ناحیه گردن و همچنین دیسکی که برآمده یا فتق شده است استفاده می شود. استفاده از دستگاه‌ ها برای کشش گردن یا کمر می‌ تواند به بهبودی مفاصل ستون فقرات کمک کند

درمان با روش کایروپراکتیک برای برآمدگی یا فتق دیسک روشی  ایمن، موثر است. اگر به دلایل مختلفی دچار دیسک کمرو گردن هستید چندین جلسه کایروپراکتیک می توانید  درد کمتر، به همان میزان تحرک بیشتر و  کیفیت زندگی بهتری داشته باشید.

سخن آخر

این نکته را در نظر داشته باشند  احساس هرگونه درد شدید در ناحیه ستون فقرات به هر دلیلی به معنای انجام جراحی نیست. در حقیقت باید گفت که درمان دیسک گردن با جراحی یکی از گزینه های آخر و نهایی روش درمانی در نظر گرفته می شود. بنابراین لازم است قبل از هرگونه اقدامی به متخصص ستون فقرات مراجعه کرده و با علت یابی و بررسی بیماری  بهترین شیوه درمانی را انتخاب کنید.