درمان انحراف ستون فقرات

درمان انحراف ستون فقرات بهتر هست توسط پزشک انجام بشود زیرا یک درمان هموار و آسان نمی  باشد. انحراف در ستون فقرات یک بیماری مهم و ناهنجاری در ستون فقرات می باشد. گر این انحراف را درمان نکنیم ممکن هست مشکلات زیر را به دنبال داشته باشد.

-کمردرد و گردن درد مادالعمر

-نارسایی تنفسی در پیشرفت بیماری

-باعث ایجاد اختلال در فعالیت های روزمره شما می شود.

-ایجاد افسردگی زیرا احساس می کند بدنش در مقایسه با افراد به حالت طبیعی نمی باشد.

پزشک برای درمان این عارضه از مواردی چون کمربند طبی و ورزش و فیزیوتراپی و کایروپراکتیک توصیه می کند اگر با این موارد بیمار نتیجه نگیرد جراحی را توصیه می کند.

انحراف ستون فقرات

ستون فقرات از مهره ها و دیسک ها تشکیل شده است تا بدن را صاف نگه دارد و سر را در سطح قرار دهد. انحنای غیر طبیعی را اسکلروز یا انحراف در ستون فقرات گفته می شود که به عنوان تغییرات در ستون فقرات شناخته می شود. این  انحراف می تواند بر توانایی ستون فقرات تاثیر بگذارد و منجر به درد، مشکلات عصبی و چالشهای حرکتی شود.

هنگامی که ستون فقرات  انحنا پیدا می کند قسمت های دیگر بدن واکنش نشان می دهد به عنوان مثال به ماهیچه ها فشار می آورند، ریه ها سخت عمل می کنند، در عملکرد ها ساده مثل راه رفتن برای شما مشکل ایجاد می  شود.

انوع انحراف ستون فقرات

می توان گفت دلایل مختلفی برای این عارضه وجود دارد که با توجه به سن و شروع بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حتما بخوانید:   کایروپراکتیک کمر

انحراف ستون فقرات مادر زادی :

انحراف در بدو تولد  ناشی از شکل گیری نامناسب جنین می باشد. ممکن است مهره های جنین در داخل رحم مادر به صورت طبیعی شکل نگیرد یا استخوان ها به صورت ناقص رشد کند. این مورد از انحراف در ستون فقرات خیلی نادر می باشد. معمولا نیاز به جراحی دارد.

انحراف ستون فقرات در کودکان

در این انحراف معمولا در کودکان زیر سه سال ایجاد می شود و در پسران شایع تر می باشد و ممکن است با مراقبت ها و چکاب ماهانه رفع شود.

انحراف ستون فقرات در نوجوانی:

معمولا در سن 3 الی 10 سال دیده می شود. در دختران  بیشتر شایع می باشد.

انحراف ستون فقرات ایدوپاتیک :

معمولا در سنین  10 الی 18 سالگی به وجود می آید . علت این انحنا در ستون فقرات مشخص نمی  باشد برخی محققان می گویند می تواند ژنتیک و هورمون ها و عوامل محیطی و… تاثیر در انحنای ستون فقرات  داشته باشد. در این نوع زن ها بیشتر دچار انحراف می شوند.

انحراف ستون فقرات عصب –عضلانی:

در این نوع انحراف به خاطر ناهنجار در عصب و عضلات به وجود بیاد. این نوع انحراف می تواند باعث فلجی مغزی ، تحلیل عضلانی، و…. بشود.

انحراف ستون فقرات در بزرگ سالی:

به دلیل فرسوده شدن دیسک ها ستون فقرات با بالا رفتن سن  باعث انحراف در ستون فقرات می شود. می توان گفت علت اصلی آن پوکی استخوان می باشد.

علائم انحراف ستون فقرات

می توان گفت خمیده بودن  در ستون فقرات یک علامت اصلی این مشکل  می باشد. در این مشکل  چون بدن به یک سمت متمایل می شود باعث می شود لگن و شانه و سینه بالاتر از سمت دیگر بدن باشد. نداشتن تقارن در بدن می تواند ظاهر خوبی نداشته باشد . می توان به علائم دیگری مثل موارد زیر اشاره کرد :

حتما بخوانید:   درمان کمردرد مزمن بدون جراحی

-شما در طول پا ها اختلاف داشته باشید

-دنده ها یک سمت برجسته تر از سمت دیگر باشد.

-در ظاهر یک دست بلند تر از دست دیگر می باشد.

البته باید در نظر داشته باشید این علائم در همه افراد یکسان نمی باشد. البته این بیماری به صورت خفیف دردناک نمی باشد ولی در پیشرفت ممکن است احساس درد یا بی حسی یا گزگزی و… بروز کند . حتی ممکن است به قلب ، ریه ، کلیه  و یا اجزایی دیگه بدن فشار وارد کند و موجب مشکلاتی برای فرد بشود.

تشخیص انحراف در ستون فقرات

با معاینه فیزیکی در ستون فقرات و دنده ها و باسن و شانه ها این عارضه قابل تشخیص می باشد. پزشک در معاینه فیزیکی می خواهد به سمت جلو خم بشوید تا برآمدگی ها در ستون فقرات را بررسی کند. برای تشخیص دقیق تر و میزان انحراف در ستون فقرات  ممکن است پزشک  آزمایشاتی از شما بخواهد این آزمایشات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-تصویر برداری اشعه  ایکس

-تصویر برداری ام ار ای

– اسکن توموگرافی کامپیوتری

این آزمایشات جهت میزان و زاویه انحراف  جهت بررسی از بیمار خواسته می شود و با این این آزمایشات علت این مشکل  را بررسی می کند.

درمان انحراف ستون فقرات با کایروپراکتیک

پزشک کایروپراکتیک با تشخیص  میزان انحراف  با بررسی آزمایشات علت ایجاد این عارضه را شناسایی می کند سپس درمان را شروع می کند. توجه داشته باشید شناسایی علت انحراف  در درمان موثر می باشد.

• با تکنیک های که در کایروپراکتیک می باشد برای هر فرد با توجه به علائم برنامه مخصوص توسط پزشک در جلسات درمانی قرار می دهد.
حتما بخوانید:   درمان کمر درد عصبی

• با کایروپراکتیک ستون فقرات تنظیم می شود و تا حد زیادی انحراف در ستون فقرات کم می شود درد و مشکلات ایجاد شده تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. کیفیت در زندگی روزمره را برای شما بیشتر می کند.

در حین درمان رعایت کنید:

-نحوه نشستن و خوابیدن را رعایت کنید

-به مدت طولانی نایستید یا ننشینید

-از برداشتن اجسام سنگین اجتناب کنید

-داروهای تجویز شده رو حتما استفاده کنید

-تمرینات خود را حتما انجام بدهید.