منوی دسته بندی

درمان دیسک کمر در کرج

درمان دیسک کمر در کرج

 

درمان دیسک کمر در کرج هدف اولیه درمان برای هر بیمار کمک به تسکین درد و سایر علائم ناشی از فتق دیسک است. برای رسیدن به این هدف، برنامه درمانی هر بیمار باید بر اساس منبع درد، شدت درد و علائم خاصی که بیمار از خود نشان می دهد، مشخص شود.

 

به طور کلی، معمولاً به بیماران توصیه می شود قبل از در نظر گرفتن جراحی ستون فقرات برای فتق دیسک، یک دوره مراقبت غیر جراحی را شروع کنند.

 

در حالی برای برخی از بیماران مداخله جراحی زودهنگام مفید است. به عنوان مثال، هنگامی که یک بیمار به دلیل گیر کردن ریشه عصبی ناشی از فتق دیسک دچار ضعف در بازوها یا پاها می شود، انجام عمل جراحی زودتر می تواند هر گونه پیشرفت عصبی را متوقف کند.

 

در چنین مواردی، بدون مداخله جراحی، از دست دادن عصب ممکن است رخ دهد و آسیب دائمی باشد.

علت درد ناشی از فتق دیسک چیست؟

علت درد ناشی از فتق دیسک این است که فتق دیسک به یکی از اعصاب کمر فشار وارد می کند که باعث التهاب می شود که مغز آن را به صورت درد، بی حسی، گز گز یا ضعف درک می کند که در پا به عنوان سندرم «سیاتیک» احساس می شود.

فتق دیسک معمولا چگونه اتفاق می افتد؟

دیسک ستون فقرات داخلی نرم و ژله‌ا ی دارد که به آن (هسته) گفته می‌ شود که این بافت ژله ای در قسمت بیرونی سخت‌ تری به نام (حلقه) قرار دارد.

فتق دیسک زمانی اتفاق می‌ افتد که هسته از حلقه خارج می شود. اساساً، فتق دیسک می‌ تواند در هر قسمتی از ستون فقرات رخ دهد و بسته به ناحیه آسیب‌ دیده ممکن است باعث بی‌ حسی، درد و ضعف در پا یا بازو شود.

حتما بخوانید:   کایروپراکتیک و پارگی دیسک کمر

دیسک معمولا در قسمت تحتانی کمر (کمر) و در گردن (ستون فقرات گردنی) ایجاد می شود. بیشترین موارد گزارش شده که در آن فتق دیسک کمر ممکن است رخ دهد شامل بلند کردن اجسام سنگین، چرخش، افتادن، عطسه یا نوع دیگری از آسیب است.

 

چه کسانی بیشتر در معرض خطر فتق دیسک هستند؟

اغلب فتق دیسک نتیجه ساییدگی و پارگی تدریجی پیری (تخریب دیسک) است. این امر باعث می شود افراد مسن بیشتر در معرض خطر این نوع آسیب قرار گیرند و مردان دو برابر بیشتر از زنان در معرض آسیب قرار گیرند. عوامل دیگر عبارتند از:

-اضافه وزن داشتن

-بلند کردن اجسام سنگین به طور مکرر

-حالت نشستن برای مدت طولانی

-چرخش و خم شدن مکرر (ورزشی، کار و غیره)

-سیگار کشیدن

فتق دیسک چگونه تشخیص داده می شود؟

در بیشتر موارد، فتق دیسک توسط پزشک با معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی قابل تشخیص است. در طول معاینه فیزیکی، پزشک موارد زیر را بررسی می کند:

-قدرت عضلانی

-رفلکس ها

-توانایی راه رفتن

 

درمان دیسک کمر  غیر از جراحی

درمانی به  غیر از جراحی برای فتق دیسک شامل استراحت تا حد امکان است. یقیناً باید از انواع فعالیت های ورزشی و کاری شدید پرهیز کرد.

تنها در صورتی که فرد درد شدیدی داشته باشد، استراحت شدید در بستر را برای چند روز توصیه می کنم. اگر اسپاسم عضلانی جزء اصلی بیماری فرد باشد، معمولاً داروهای ضد درد، داروهای ضد التهابی و شل‌ کننده‌ های عضلانی تجویز می‌ کنم.

با این حال، در صورت تداوم علائم، یک استروئید اپیدورال (تزریق عمیق در پشت) ممکن است توصیه شود. به طور کلی، شش تا هشت هفته به بیمار فرصت داده می شود تا با استراحت، زمان و درمان محافظه کارانه مشکل خود را برطرف کند.

حتما بخوانید:   علائم دیسک کمر 

درمان دیسک  با جراحی

افرادی که در درمان محافظه کارانه نتیجه نگرفته اند و همچنان درد یا ضعف پا برای مدت قابل توجهی داشته باشند، کاندیدای اصلاح جراحی فتق دیسک هستند. سطح یا فتق در ستون فقرات کمری و الگوی فتق معمولاً در ابتدا توسط ام آر ای تشخیص داده می شود سپس جراحی انجام می شود.

 

انواع درمان دیسک کمر در کرج بدون جراحی

بیش از 85 درصد از افراد دارای علائم فتق دیسک خود به خود بهبود می یابند، هرچند ممکن است تا 12 هفته طول بکشد.

 

در بیشتر مواقع، افراد می توانند علائم را با اجتناب از حرکاتی که باعث درد می شوند و پیروی از ورزش و رژیم های مدیریت درد که پزشک توصیه می کند، برطرف کنند. گزینه های درمانی شامل دارو، فیزیوتراپی، تزریق و جراحی است

دارو

داروهای بدون نسخه و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می توانند به کاهش درد کمک کنند.

شل کننده های عضلانی:

این داروها می توانند به آرام کردن نواحی دردناک کمک کنند، اما همچنین می توانند باعث خستگی و سایر عوارض جانبی جدی شوند.

داروهای ضد درد اعصاب:

اگر علائم در طول زمان باقی بماند، پزشک ممکن است داروهای ضد تشنجی را که افراد برای درد عصبی استفاده می‌کنند، مانند گاباپنتین تجویز کند. با این حال، این داروها می توانند عوارض جانبی مانند خواب آلودگی نیز ایجاد کنند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست می‌ تواند موقعیت‌ ها و ورزش‌ هایی را توصیه کند که درد فتق دیسک را به حداقل برساند.

 

از آنجایی که علائم فتق دیسک اغلب خود به خود برطرف می شوند، فیزیوتراپی معمولاً در طی سه هفته اول پس از شروع علائم توصیه نمی شود. یک پزشک می تواند توصیه های خاص تری را در یک مورد فردی ارائه دهد. هنگام شروع یک برنامه ورزشی یا فیزیوتراپی جدید، همیشه با پزشک مشورت کنید

حتما بخوانید:   درمان کمر درد عصبی

 

تزریقات

پزشک می تواند از داروهای تزریقی برای کمک به تسکین علائم فتق دیسک استفاده کند. این روش به عنوان بلوک عصبی نیز شناخته می شود.

 

روش‌ های تزریقی که پزشکان برای درمان این عارضه استفاده می‌ کنند شامل تزریق اپیدورال با منبع معتبر و تزریق عصب نخاعی است.

 

 

کایروپراکتیک

  • مراقبت های کایروپراکتیک یک گزینه درمانی غیر جراحی برای فتق دیسک است. کایروپراکتیک می تواند به رفع کمردرد و سایر علائم فتق دیسک کمک کند.

 

  • کایروپراکتیک کل ستون فقرات را ارزیابی می کند. حتی اگر فقط کمردرد داشته باشید، برای مثال پزشک کایروپراکتیک گردن شما را نیز معاینه خواهد کرد.

او می‌ خواهد ببیند که ستون فقرات شما در کل چقدر خوب کار می‌ کند و به یاد داشته باشید آنچه در یک ناحیه از ستون فقرات شما اتفاق می‌ افتد می‌ تواند بر سایر  قسمت‌های ستون فقرات و یا بدن شما تأثیر بگذارد.

پس از بررسی این اطلاعات، کایروپراکتیک شما می تواند تشخیص دهد که آیا شما آسیب دیسک بین مهره ای دارید یا خیر. نوع آسیب دیسکی که دارید تعیین می کند که پزشک کایروپراکتیک شما از چه درمان هایی برای رفع علائم شما استفاده می کند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *